Nyomda- és Papíripari Szövetség
1114 Budapest, Bartók Béla út 41. fszt. 6.
Megváltozott központi e-mail címünk!
E-mail: peller@fedprint.hu
December 15-én tartotta elnökségünk évzáró ülését a partners Kft. új telephelyén. A napirendek közül elsőként az egész éves tevékenységet tekintettük át. Ezúton szeretnénk köszönetet mondani tagjainknak és partnereinknek az egész éves támogatásért és együttműködésért.
ELŐSZÓ
A pandémia enyhülésével idén újra fellendült a szakmai társasági élet. Habár az elmúlt két évben megtanultuk az online felületek használatát és értékeit, jó volt ismét együtt lenni a különböző rendezvényeken.
A tavalyi évet – a még mindig tartó korlátozások mellett - meghatározta a papír piac alakulása, az árak drasztikus emelkedése és az ellátásban jelentkező zavarok. Idén már az energiaválság, az egyre drasztikusabb infláció és a forint rohamos gyengülése okozott fejfájást. Változatlanul úgy látjuk, hogy ilyen helyzetekben szervezetünk elsődleges feladata, hogy információkkal segítsük a döntéshozókat. Rendezvényeink, kiadványaink mind ezt a célt szolgálják.
Az aktuális események gyakran felülírják az előre meghatározott éves munkatervet, azonban figyelünk arra, hogy azokat is megvalósítsuk, amelyeket már korábban meghatároztunk. Az alábbi összefoglaló az egész éves tevékenységünket mutatja be.
RENDEZVÉNYEK
Best Print Hungary
A szakmai versenyek jelentősége egy inkább megnőtt az elmúlt években. Ezért is sajnáltuk, hogy a járvány miatt el kellett halasztanunk. A zsűrivel egyetértésben úgy döntöttünk, hogy nem volna méltó a nyomtatott kommunikáció rangjához, ha azt online rendeznénk meg. Idén végre elérkezett az idő, hogy ismét a korábbiak szerint rendezzük meg. Jó alkalmat kínált erre a tavaszi PPD Expo.
Mivel 2019-ben (a teljes lezárások meghirdetésekor) már megkaptuk a versenyre benevezett termékeket, úgy döntöttünk, hogy 2022-ben kissé rendhagyó versenyt tartunk. A zsűri egyidejűleg két év – a 2019-es és 2021-es – termékeit bírálja. A feladat komoly kihívásnak bizonyult. Időközben a zsűri összetételében is változás állt be. Hosszú éveken keresztül Balogh Ádám vezette a zsűrit, idén lemondott. Helyét Vágó Magdolna vette át, aki zsűritagként már évek óta velünk dolgozik. Új zsűritagunk lett Burger László, akit nem kell bemutatni a szakmának.
Összesen 214 terméket értékelt a zsűri és 52 díjat osztottunk ki. A győztes termékeket a PPD Expo-n állítottuk ki és itt került sor május 25-én a nagy érdeklődéssel kísért díjátadóra is.
A győztes termékek, valamint a díjátadó képei itt tekinthetők meg.
http://fedprint.hu/article/best-print-hungary
Sajnos rossz hír, hogy a verseny weboldala máig megmagyarázhatatlan okokból eltűnt az internetről. Bízunk benne, hogy anyagi lehetőségeink lehetővé teszik ennek pótlását.
Vértes Gábor díj
A tavaly év szomorú eseménye volt, hogy elvesztettük korábbi elnökhelyettesünket, Vértes Gábort. Emléke előtt tisztelegve a Pro Foederatio díjat Vértes Gábor díjra neveztük át. A díjat ezen a néven először Balogh Ádám, a Best Print Hungary korábbi zsűri elnöke kapta meg először, az idei díjátadó ünnepségen. Utólag is szívből gratulálunk.
Tavaszi Gazdasági konferencia és közgyűlés
Már nagyon hiányzott az életünkből a tavaszi kétnapos rendezvény, hiszen a hivatalos programokon túl, szakmai társasági eseményeknek is helyt adott. Május 5-6-án Siófokon találkoztunk újra személyesen. A konferencia programja a szokásokhoz híven alapvetően gazdasági, üzleti témákat ölelt fel. Szó volt – többek között - a klaszterekről, a szakma munkaerőpiaci helyzetéről, a papírpiac aktualitásairól és minket körülvevő gazdasági eseményekről.
A konferencia részletes beszámolója és az esemény fotói itt tekinthetők meg:
http://fedprint.hu/article/siofokon-talalkoztunk
A közgyűlést rendhagyó módon Vértes Gáborra történő emlékezéssel kezdtük. A szokásos napirendek követően új elnökhelyettest választottunk, Kása Istvánt, a Marzek Kner Packaging Kft. ügyvezetőjét.
Magyar Nyomdászatért díjak
Akárcsak a többi díjátadó ünnepség esetében, a Magyar Nyomdászatért díjak átadása is elmaradt az elmúlt két évben. Májusban ezt is pótoltuk, mindjárt kétszeresen. Elsőként ugyanis Kelemen Györgynek, a Nyomtatott Kommunikációért Alapítvány elnökének adtuk át a díjat (a díjat még a tavalyi évben ítélte oda az elnökség), majd ezt követően Dr. habil. Horváth Csabának, Szövetségünk korábbi elnökének. http://fedprint.hu/article/az-unneples-ideje
Hess András díjak
Mindig nagy öröm és megtiszteltetés, ha olyan kollégáknak adhatunk át díjat, akik kevéssé ismertek a szélesebb szakmai közvélemény előtt, de munkájukkal és eredményeikkel kiemelkednek munkatársaik közül. A Hess András díj nekik és róluk szól. Idén nyolc cég 11 dolgozóját jelölte a díjra. A számukra szervezett díjátadó ünnepségre hagyományosan a közgyűlést követően kerül sor.
A díjazottakról szóló cikkünk itt olvasható: http://fedprint.hu/article/hess-andras-dij-2022
Őszi Manager konferencia
Az őszi rendezvényünk témáit alapvetően a napi események határozták meg. Az is célunk volt, hogy a résztvevők ne csak információkat kapjanak egy-egy témában, hanem lehetőség nyíljon a saját tapasztalatok megosztására. Ennek jegyében hallhattunk előadásokat az üzleti partnerekkel folytatott tárgyalások tapasztalatokról, a „zöld nyomda” koncepció üzleti hasznáról, a papíralapú csomagolóanyagok térhódításáról és az energia piac átalakulásáról. Beszámoltunk az alternatív nyomdászképzés eddigi tapasztalatairól is.
A rendezvény előadásai és fotói itt tekinthetőek meg: http://fedprint.hu/article/manager-konferencia-lajosmizse
KÖZÖS ÜGYEK
Papírpiac helyzete
A papírpiac tavalyi évi változásainak hatása áthúzódott az év első felére is. A helyzet normalizálását sokban hátráltatta a finnországi sztrájk, amely januártól egész márciusig tartott. A magyar nyomdaipar – sok más európai országhoz hasonlóan – teljesen kiszolgáltatott a nemzetközi folyamatoknak. Ezért még az első hónapokban is voltak fennakadások az ellátásban. Ennél is nagyobb problémát jelentett a forint látványos gyengülése. Az év elején még 350-360 forintos árfolyammal lehetett számolni, őszre már tartósan 400 forint fölött volt az forint árfolyam. Mindeközben a gyártók és kereskedők folyamatosan emelték az árakat, amely a hazai nyomdákat így hatványozottan kedvezőtlenül érintette. Nem meglepő, hogy mindez a piacon is feszültséget okozott az üzleti partnerek körében. Sem a megrendelők, sem a nyomdák nem tudtak (tudnak) biztonságosan tervezni ilyen feltételek mellett. A helyzet normalizálása érdekében március elején online webinar-t szerveztünk a legnagyobb hazai kiadók részvételével.
Némi enyhülést jelentett számos nyomdában a Szövetség tavaly ősszel kiadott állásfoglalása, amely – ha megoldást nem is – választ adott az adott körülményekre és segítette a felek együttműködését. Még tavaly decemberben ugyanebben a témában egy levelet fogalmaztunk meg a Közbeszerzési Hatóság vezetői felé, amelyben kértük az együttműködést a kialakult helyzetben. Bár hivatalos választ nem kaptunk, arról tájékoztattak, hogy a közbeszerzéseknél a pályázatok kiírói tisztában vannak az alapanyag ellátás nehézségeivel és nem állítanak a pályázók felé teljesíthetetlen feltételeket. Januárban egy felmérést készítettünk a nyomdák körében arról, hogy az általunk kiadott állásfoglalás mennyiben segítette a munkájukat, a hektikus árváltozások elfogadtatását. Az eredmények egyértelműen azt mutatták, hogy mindenképpen hasznos volt a nyomdák számára az írásos állásfoglalás.
Novemberben írásban kereste meg Szövetségünket a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, amelyben tájékoztatást kért a papírpiac helyzetéről, a papírárak alakulásáról. Válaszunkat nemcsak a Főigazgatóság vezetőjének, hanem minden tagunkat megküldtünk.
Energia válság
Februárban az orosz-ukrán konfliktus és háború kirobbanásával rég nem látott energia válság alakult ki egész Európában és természetesen itthon is. A válság hatásai igazán az ősz beköszöntével kezdtek megmutatkozni. A vállalati szektor a korábbi gáz szerződések lejártával (jellemzően október végén), illetve a jövő évi szerződések tárgyalásakor szembesült a sokszorosan megnövekedett energia költségekkel.
A nyomdaipar ugyan nem számít nagy fogyasztónak más ágazatokkal összehasonlításban, mégis a villamos energia árak komoly költségtényezőnek számítanak. Őszre egyértelművé vált, hogy a korábbi gyakorlat már nem folytatható. 2008. óta szervezünk beszerzési csoportokat, amelyekre évente pályázatot írtunk ki. Az eddigiek szerint a kereskedők éves, fix áras ajánlatokat tettek, amelyeknek alacsonyabbnak kellett lenni az egyénileg beszerzett áraknál.
Az idei évtől új fogalmakkal és új rendszerrel kell szembesülni az energia fogyasztóknak. Mindenek előtt azzal, hogy már nincsenek éves, fix áras ajánlatok. Helyüket átvette a (tőzsdei) spot ár, új elem a kereskedői spread (felár vagy kereskedői díj), a kereskedők már előzetesen megvizsgálhatják a leendő partnereik bonitását és jellemzővé vált az előre fizetés.
A szigorúbb feltételek mellett is úgy tűnik, hogy a csoportos beszerzés szolgál némi előnnyel az egyéni beszerzésekkel szemben a nyomdaiparban. Érdemes mindenekelőtt megemlíteni, hogy a korábbiakkal összehasonlítva az ajánlatok értékelése és kiválasztása komoly szakértelmet igényel az összetett konstrukciók következtében. A kereskedők változatlanul szívesebben tárgyalnak egy nagyobb mennyiséget képviselő csoporttal, mint a kisebb cégekkel egyenként. Az itt elért „pár filléres” kedvezmények a megnövekedett árak fényében százezreket-milliókat jelenthetnek.
Az új helyzetet mérlegelve (és természetesen a tőzsdei mozgásokat figyelve) novemberben lebonyolítottunk egy villamos energia beszerzési pályázatot, amelyhez 8 nyomdai cég csatlakozott.
OKTATÁS
Alternatív nyomdászképzés a Mechatronikai Technikumban
A nyomdaiparban közismert tény, hogy országosan hiány van a szakképzett munkaerőből (nyomdaipari technikus/gépmester és könyvkötő), a jelenlegi gárda pedig elöregedett. Budapesten és környékén van a legtöbb nyomda, mégis évről-évre kevesebb, mint 10 diák jelentkezik a nyomdaipari szakközépiskolába, a Dunántúlon pedig szinte nincs is képzés.
Erre a problémára kerestünk megoldást egy pilot program keretében. Már ma is létezik sok helyen olyan gyakorlat, hogy a nyomdák nem nyomdász végzettségű dolgozókat vesznek fel, akiknek a nyomdászathoz közeli szakmájuk van és helyben képzik át őket.
Ezen a példán kiindulva kerestünk olyan szakmai középiskolát van, ahol nem jelent gondot a diákok létszáma, de nehezen megoldható a kötelező duális, gyakorlati képzés. A közös érdekek mentén állapodtunk meg egy több éves együttműködésben a budapesti Mechatronikai Technikummal. Az együttműködés során a mechatronikai diákok fakultatív rendszerben tanulják a nyomdaipari szakmai elméletet és nyomdáknál folyik a gyakorlati képzés. Fontos hangsúlyozni, hogy ugyan a diákok az iskola végén változatlanul mechatronikai technikusi végzettségűek lesznek, azonban három évig tanulnak nyomdaipari ismereteket, amely szintén szerepelni fog a bizonyítványukban.
Habár mindez elméletben viszonylag egyszerűen hangzik, a tényleges megvalósítás nagyon sok munkát és erőforrást igényel az összes együttműködőtől. Szövetségünk arra vállalkozott, hogy koordinálja a szerepelők együttműködését, közvetít a nyomdák, az iskola és a szakképzési centrum között, felvállal mindenkit érintő feladatokat.
A diákok számára a nyomdászat teljesen ismeretlen terület. Ezért az első feladat az volt, hogy megismertessük őket a szakmánkkal. Az év elején egy csoportnak kétnapos programot szerveztünk (és részben finanszíroztunk) Békéscsabán a Nyomdaipari Tudásközpontban. Kiváló alkalom volt az ismerkedésre a PPD Expo is, ahol egész napos programon vehettek részt a kísérleti osztály tanulói. Mindeközben kialakult azon nyomdák köre, akik részt vesznek a programban gyakorlati oktató helyként. Számukra az első lépés az akkreditáció volt.
A nyár folyamán adtunk megbízást az elméleti tananyag megírására a nyomdaipari szakközépiskola két tanárának, a lektorálást a békéscsabai iskola vezetője vállalta. Eközben a nyomdák létrehozták a saját oktató csapatukat, amely együttműködik az iskolával. Fontos megjegyezni, hogy mind az adminisztratív területen, mind az oktatás vonatkozásában a nyomdáknak szigorú jogszabályi, tantervi előírásoknak kell megfelelniük, amely komoly kihívás mindenki számára.
Szeptemberben megkezdődött 25 mechatronikai tanulóval a fakultatív nyomdász elméleti és gyakorlati képzés. Az első tapasztalatok nagyon kedvezőek, komoly remény van arra, hogy a következő évtől további osztály csatlakozzon a programhoz.
És miért van ennek jelentősége a dunántúli cégek szempontjából? Az itt megszerzett tapasztalatok és kialakult gyakorlat, az elkészült tananyag más olyan helyeken is alkalmazható lesz, ahol szintén nincs nyomdaipari képzés, de a nyomdák összefogásával biztosítható lesz a szükséges szakképzett munkaerő.
Tárgyalás a folytatásról
Az első tapasztalatok alapján elkezdtünk gondolkozni a továbblépés lehetőségéről. Az iskola vezetősége nyitott minden új ötletre, így felmerült a felnőttképzés kérdése 2023-tól. Itt még a tárgyalások elején tartunk, de minden fejleményről beszámolunk.
NYOMTATOTT KOMMUNIKÁCIÓÉRT ALAPÍTVÁNY
A Nyomtatott Kommunikációért Alapítványt a Szövetség kifejezetten azzal a céllal hozta létre, hogy elsődlegesen a szakképzés fejlesztését támogassa. Az elmúlt években a lehetőségeihez képest komoly összeggel és munkával támogatta nemcsak a budapesti nyomdaipari iskolát, de az Óbudai Egyetemet és a békéscsabai szakképzést is. Több, mint két év már kiemelt közhasznú alapítvány. Minden alapítvány működési lehetőségét a pénzügyi forrásai határoznak meg. A Szövetség, mint alapító minden jelentősebb működési költséget átvállal és lehetőségeihez mérten (ha van nyeresége) pénzeszközöket ad át az alapítványi célokra. Általános jelenség az ilyen típusú szervezeteknél, hogy az alapítói támogatás idővel nem elég, szükség van további forrásokra a tevékenység bővítéséhez. Idén például 1 millió forinttal támogatta az alapítvány a Szakmasztár versenyt.
Jótékonysági árverés
Az egyik ilyen forrás lehet a jótékonysági árverés. 2022-ben a tavaszi rendezvény estéjén szerveztünk árverést az Alapítvány javára. Nagyon sok felajánlás érkezett és az árverés eredményes volt. A jelenlévőknek köszönhetően 1,3 millió forint gyűlt össze. Jó helyre került az összegyűjtött pénz, hiszen az alternatív nyomdászképzés első éves tananyaga 2 millió forintba kerül és további két évet kell még finanszírozni alapítványi forrásokból.
Szakmasztár verseny támogatása
A Szakmasztár verseny a szakmai középiskolák egyik legfontosabb eseménye, hiszen nemcsak azt demonstrálja, hogy milyen elméleti és gyakorlati felkészültséggel lépnek a jövő munkavállalói a munkaerő piacra, de kiváló marketinget teremt az egyes szakmáknak. A részvétel nem automatikus, komoly összefogást – munkát és pénzt - igényel az egyes szakmák képviselőitől. Idén először a nyomdaipar is részese volt a versenynek, az Alapítvány összesen 1 millió forinttal támogatta a győzteseket.
Célzott támogatás Dr. Horváth Csabától
Korábbi elnökünk meghatározott célokra fordítható adománnyal – összesen 2,5 millió forint értékben – támogatta az alapítványt. Ennek köszönhetően nyílik decemberben az Óbudai Egyetemen hagyomány őrző nyomdaműhely, de támogatásra számíthatnak oktatók, szakmai tanárok és diákok. A célkitűzések között szerepel Dr. Szikla Zoltán, korábbi elnökségi tagunk és a papíripar jelentős képviselője emlékének méltó megőrzése.
Tárgyalás a PNYME-vel
Közismert tény, hogy a két éve megszüntetett nyomdaipari alapítvány (Felsőfokú Nyomdai Szakképzésért Alapítvány) megmaradó forrása a PNYME-hez került. A szervezet elnöke bejelentette, hogy a forrásra támaszkodva új alapítványt kívánnak létrehozni, a felsőoktatás és a szakképzés támogatására.
Szövetségünk és a Nyomtatott Kommunikációért Alapítvány kuratóriuma úgy vélte, hogy érdemes megfontolni a szoros együttműködést új oktatási alapítvány létrehozása helyett. Az együttműködést számos érv indokolná. Mindenek előtt az azonos célok, a működési költségek csökkentése és az a tény, hogy a Nyomtatott Kommunikációért Alapítvány már közhasznú, ami támogatja a működést. Tárgyalást kezdeményeztünk a PNYME vezetőségével, amelyen felajánlottuk a kuratórium bővítését, a csatlakozás lehetőségét vagy a fentiekhez hasonló célzott támogatást. Végül a PNYME az együttműködés helyett, az önálló alapítvány létrehozása mellett döntött.
TAGI SZOLGÁLTATÁSOK
A közös, az ágazat egészét érintő ügyek mellett tagjainknak különböző szolgáltatásokat nyújtunk. Ezek egy része kizárólag számukra érhetők el, más esetekben jelentős árkedvezménnyel vehetik igénybe.
Energia beszerzés
Az energiaválsággal foglalkozó résznél már említésre került a csoportos energia beszerzési pályázat. A korábbiaktól eltérően a pályázatot külső tanácsadó cég bevonása nélkül bonyolítottuk le. Ez a szolgáltatás nem korlátozódik a pályázat előkészítésére és lebonyolítására, hiszen a résztvevő tagok szakértői segítségre számíthatnak a szerződések megkötése során is.
Elfekvő papírkészlet
Céges javaslatra kezdtünk foglalkozni az elfekvő papírkészletek értékesítésének lehetőségével. Bár a Szövetség közvetlen értékesítéssel nem foglalkozik, adatbázisunkra támaszkodva összegyűjtjük és kéthetente frissítve közzétesszük a cégeknél elfekvő papírkészletet. Az előzetes felmérések szerint nagy mennyiségű és értékű készlet van a nyomdákban, amely feleslegesen köt le pénzügyi forrásokat.
A szolgáltatást novemberben indítottuk, így még nagyon kevés tapasztalat gyűlt össze. Vélhetően idővel egyre bővülni fogazok köre, akik kisebb munkákhoz keresnek – lehetőleg alacsonyabb áron – alapanyagot.
Gazdasági információk, éves elemzések
Az év folyamán több alkalommal is készítettünk felmérést a nyomdaipar gazdasági helyzetéről. Még nyáron megkaptuk az INTERGRAF éves gazdasági jelentését Európa nyomdaiparának előző évi teljesítményéről. Ezt, a közel 200 oldalas dokumentumot közvetlenül megküldtük azoknak a tagjainknak, akik írásban kérték.
Augusztus végén, szeptember elején online kérdőívvel mértük fel, hogyan alakultak a költségek és megrendelés állomány a különböző nyomdai szegmensekben. A felmérés eredményéről először az őszi Manager konferencián számoltunk be, majd cikk formájában a honlapra is feltettük.
Október végére készült el a magyar nyomdaipar előző évi teljesítményéről szóló gazdasági tanulmány. A tanulmány teljes anyaga a honlap tagoknak fenntartott belső oldalán érhető.
Havi INTERGRAF jelentés
Tavaly óta az INTERGRAF havonta küld gazdasági hírlevelet az európai nyomdaipart leginkább befolyásoló gazdasági tényezők alakulásáról. A visszajelzések szerint sok tagunk követi ezeket a hírleveleket, amelyek visszamenőleg is megtalálhatók a honlapunk belső oldalán.
GINOP PÁLYÁZAT
2022. júniusában lezárult a másfél éve tartó GINOP pályázat. A pályázat fókuszában a hazai nyomdaipar munkaerőpiaca állt. Készült egy részletes tanulmány a munkaerőpiac helyzetéről és kilátásairól, a munkaerő és a szakképzés összefüggéseiről. A tanulmányt a tavaszi konferencián mutattuk be.
Ugyanakkor a pályázat keretén belül arra is lehetőség nyílt, hogy olyan, a szakképzéssel összefüggő projekteket valósítsunk meg, amelyekre a Szövetségnek nem volt forrása. Ezek közül is kiemelést érdemes a printjovoje.hu web oldal, amely az egész országra kiterjedő információs platform a nyomdaipari szakképzésről. Ugyancsak a pályázatnak köszönhetően sok marketing anyag készült, amelyet az ország összes nyomdaipari szakképző intézményének átadtunk. Ezeket az anyagokat hatékonyan tudják használni saját pályaválasztási munkájukban. A marketing anyagok közül a legjelentősebb a még tavalyi év során elkészült image film, de ezen túl készültek szórólapok, motivációs anyagok is.
A pályázat azt is lehetővé tette, hogy a Szövetség új eszközöket szerezzen be saját forrás felhasználása nélkül.
ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG
Szövetségünk a tavalyi évben újította meg a Nyomdászszakszervezettel az Ágazati Párbeszéd Bizottságot. Az ilyen bizottságok munkáját a IT Minisztérium anyagilag is támogatja. Szövetségünk esetében idén 2 millió forint támogatást kaptunk a nemzetközi tagdíjunk – amely 5600 euró – kifizetéséhez.
SZERVEZETI MŰKÖDÉS
A Szövetség elnöke az Alapszabály szerint működik, évente négy alkalommal tart ülés. Idén is négy ülést tartott az elnökség, amelyre a Felügyelőbizottság meghívást kap. Az ülések állandó napirendi pontja az ügyvezető igazgató beszámolója az előző ülés óta eltelt időszakban végzett munkáról.
Az első ülés legfontosabb témája az egész évre vonatkozó munkaterv. A közgyűlést megelőző, tavaszi ülésen a közgyűlés napirendjéhez tartozó dokumentumok elfogadásáról dönt az elnökség, titkos szavazással dönt a Magyar Nyomdászatért díj győzteséről és elfogadja a Nyomtatott Kommunikációért Alapítvány éves beszámolóját. Az őszi ülés az aktualitásokra fókuszál. Az évzáró ülésen pedig az elnökség áttekinti az egész éves tevékenységet és pénzügyi működést, a várható pénzügyi eredményt.
Az évzáró közgyűlést május elején tartottuk a tavaszi gazdasági konferenciát követő napon. Ezen a közgyűlés elfogadta az éves tevékenységi és pénzügyi beszámolót, a könyvvizsgáló jelentését, a mérleg- és eredménybeszámolót, valamint a 2022. évi pénzügyi tervet.
A Szövetségnek egy fő állású alkalmazottja (ügyvezető igazgató) és egy állandó megbízottja (oktatási referens) van. Az oktatási referens feladatköre megoszlik a Szövetség és az Alapítvány között. Energetikai ügyekben eseti megbízott (energetikai referens) közreműködésével végzi a feladatát a Szövetség.
NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK
Szövetségünk 1991. óta teljes jogú tagja az európai nyomdász szervezetnek, az INTERGRAF-nak. A tagságon keresztül tudunk kapcsolódni az ágazatunkat érintő nemzetközi eseményekhez és információkhoz. Szövetségünk elnöke tagja az INTERGRAF board testületének, az ügyvezető igazgató pedig az INTERGRAF főtitkára mellett működő tanácsadó szervezetnek, a Steering Committee-nek. A testületek ülésein az elnök és az ügyvezető igazgató rendszeresen részt vesz.
Az INTERGRAF minden évben több olyan eseményt is szervez, amelyen a szakmai szervezetek vezetőin kívül, azok tagjai is részt vehetnek ingyenesen vagy kedvezményesen. Ilyen események voltak az idén: Young Talent Award, energia válsággal összefüggő online konferencia, Shaping the future konferencia. Ezekről az eseményekről külön írásban kapnak tájékoztatást a Szövetség tagjai.
Az egyes testületi ülések mellett évente két nagy nemzetközi rendezvényt. Az elsőre májusban került sor Stockholmban, amelyen Szövetségünk elnöke és ügyvezető igazgatója vett részt. A közgyűlés mellett megrendezésre került a „Print matters for future” konferencia is, melynek fő témája a környezetvédelem és környezettudatosság a nyomdaiparban.
A szeptemberi Directors’ conference rendezvényt Bécsben tartották, melyen a nemzeti szövetségek igazgatói vettek részt. A konferencia fókuszában a nemzeti szövetségek tevékenysége és aktuális piaci események (kezdődő energiaválság) voltak.
Az INTERGRAF-tól érkező gazdasági információs anyagok az előzőekben már szó volt.
KOMMUNIKÁCIÓ
A Szövetség rendszeresen igénybe vesz külső kommunikációs csatornákat, amennyiben a téma érinti a szélesebb közvéleményt, vagy a szakmai közvélemény egészét.
Előbbi esetben sajtóközleményt adunk ki, vagy az aktuális témában interjúkat adunk. 2021. év végén vezető, országos médiumok részletesen foglalkoztak a papírárak és papírellátás helyzetével. A sajtó érdeklődés még jellemző volt az év első hónapjaira is.
A szakmai közvéleményt érintő cikkek, beszámolók a szakmai sajtóban jelennek meg. Rendezvényeinkről, eseményeinkről beszámoló készült a Magyar Grafikában, a Print&Publishing-ban, valamint a Transpack című szakmai magazinban.
A Szövetség belső kommunikációja alapvetően három online platformra támaszkodik: honlap, Hírlevél és Facebook csoporton belül posztok.
A honlapra főként statikusabb cikkek kerülnek fel, illetve olyan megjelenések, amelyekhez további dokumentumok kapcsolódnak (pl. előadás anyagok, rendezvény fotók stb.). A honlap bárki számára hozzáférhető. Az aktuális cikkeken kívül a honlap lelátogatottabb linkje a taglista és tagkereső. Nyomdai partnert keresők cégnév, termék és szolgáltatás profil alapján tudják szűrni a Szövetség tagjait. A Szövetség honlapja „ad otthont” a Nyomtatott Kommunikációért Alapítvány online elérhető dokumentumainak is. A honlap zárt, csak tagok számára elérhető felületén elsősorban az INTERGRAF havi jelentései, illetve a Szövetség éves gazdasági jelentése található.
Évente 4-5 alkalommal elektronikus Hírlevelet adunk ki, amelyben beszámolunk a Szövetséget érintő legfontosabb kérdésekről, aktualitásokról. A Hírlevelet közvetlenül megküldjük a rendelkezésünkre álló teljes adatbázisnak, kb. 450-500 hazai nyomdai vállalkozásnak. A Hírlevél kiküldésével lehetőség nyílik arra, hogy tevékenységről olyan cégek is tájékoztatást kapjanak, akik nem tagjai a szövetségnek, illetve a rendezvényeken keresztül nem állnak velünk kapcsolatban. A Hírlevél teljes anyagát a honlapon is közzé tesszük.
A Szövetség Facebook csoportját 2020-ban hoztuk létre, amelyhez olyan magánszemélyek csatlakozhatnak, akik munkájuk vagy cégük révén közvetlen kapcsolatban állnak a nyomdaiparral. A csoportnak jelenleg 2700 magánszemély tagja van, életkori megoszlásban 90 %-uk aktív munkavállaló, a legtöbben budapestiek. A Facebook-ra a legaktuálisabb híreket kerülnek fel, az átlagos elérés 1000-1500 között van. Egyes – kiemelt hírek esetében – az elérés meghaladhatja az 5000-et is. A csoportban közzétett posztokkal olyanokat is el tudunk érni, akik nem szerepelnek az adatbázisban.
TAGSÁGI VÁLTOZÁSOK
Az idei évben viszonylag alacsony volt a tagok közti fluktuáció. Több céggel is tárgyaltunk a belépésről, konkrét döntés 2 cég estében történt. A Szövetség a beszámoló készítésének idejében 76 tagja van, közül öt oktatási intézmény tiszteletbeli tag.
A Tan-Szert Bt. 2022. január 1. napjától, a Bigprint Hungary Kft. 2022. november 1. napjától tagja a Szövetségnek.
Budapest, 2022. december
Dr. Peller Katalin
ügyvezető igazgató